Logo
تاریخ : يکشنبه 13 آذر 1401
کد 685

آغاز پیاده سازی نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در مجموعه آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاه بناب/ الزامی شدن گذراندن دوره HSE برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

با توجه به اهمیت و تاکید لزوم پیاده سازی نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در مراکز آموزشی از طرف معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و جهت اطلاع از چگونگی روند آغاز این فرایند در دانشگاه گفتگویی با دکتر علی فردی رییس آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاه دانشگاه انجام داده ایم که در ادامه مطلب شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.


رییس آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاه بناب در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه HSE  حرف اول كلمات Health ( بهداشت ) ، Safety ( ايمني ) و Environment ( محيط زيست ) است، افزود این نظام نوعی سیستم مدیریتی  است که از طریق فرآیندهای پیشگیری، کنترل، مهندسی مخاطرات و بر اساس آخرین استاندارهای موجود، حوزه های مذکور را مدیریت می کند  و به عبارت دیگر میتوان گفت HSE تلفیقی از مدیریت، مهندسی و علوم پایه است. با توجه به اینکه وزارت علوم درصدد فعال کردن فرآیندهای HSE در آزمایشگاه های دانشگاه ها و مراکز علمی خود می باشد و استقرار نظام HSE در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری یکی از برنامه های مهم وزارت متبوع بوده و ضرورت اجرای دستورالعمل صادره از طرف معاون پژوهش و فناوری  وزارتخانه به دانشگاهها ابلاغ شده است، دانشگاه بناب نیز در همین راستا فاز اولیه پیاده سازی نظام فوق را در دستور کار خود قرار داده است. در ابتدای راه برای پیاده سازی کامل HSE  در مجموعه آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاه بناب سه فاز تعریف شده است، که عبارتند: 1-مدیریت ریسک 2- تهیه الزامات قانونی و استانداردها برای کل آزمایشگاه ها و 3- آموزش و آگاهی در حوزه HSE و پیاده سازی آن در این مجموعه. در فاز  اول شناسایی خطر در محیط های کاری یعنی خطرات تجهیزات، مواد، اجسام و مواد ذاتا خطرناک، خطرات روشهای کاری، شناسایی عوامل زیان آور فیزیکی، شناسایی عوامل زیان آور شیمیایی، شناسایی عوامل زیان آور مکانیکی و نیز جنبه های زیست محیطی شامل آلودگی هوا، آب و فاضلاب و آلودگی بصری در آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار میگیرد. این مهم با تکمیل چک لیستهایی که برای تکنسینهای آزمایشگاهها ارسال گردیده در حال انجام است. همچنین با توجه به اهمیت موضوع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مجموعه آزمایشگاهها و کارگاهها، از ترم آینده  گذراندن آزمون HSE و کسب تاییدیه از آزمایشگاه مرکزی جهت تصویب پروپوزالها در گروه آموزشی برای این عزیزان امری ضروری خواهد بود. همچنین اعضای محترم هیات علمی، کارمندان  و دانشجویان عزیز میتوانند با مراجعه به لینک (نظام HSE) در سایت دانشگاه از آخرین دستورالعملهای اجرایی، فرمهای مربوطه، فایلهای آموزشی، منابع عمومی و تخصصی آزمون HSE و نیز فایلهای مفید آموزشی در زمینه های مختلف HSE ، استفاده نمایند. وی در خاتمه خاطر نشان کرد که لازمه استقرار کامل نظام HSE در دانشگاه ها تامین اعتبارات مورد نیاز از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در حال حاضر متاسفانه این موضوع تا حدودی کمرنگ است.
 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 13 آذر 1401
  • ساعت 11
  • توسط مدیر سایت معاونت پژوهش و فناوری
  • تعداد بازدید 56
نظرات شما
captcha refresh